Header Ads

Inilah Akibat dari Menahan Buang Air Kecil


Hasrat membuang air kecil kadang-kadang tak dapat diteka bila-bila akan datang. Malangnya, kadang-kadang hasrat tersebut datang ketika sedang jauh dari tandas atau tengah dalam perjalanan. Ya, mahu tak mahu harus menahan buang air kecil sampai dengan waktu yang tak ditentukan. Akan tetapi, ternyata hal tersebut juga menimbulkan bahaya bagi kesihatan tubuh!! Mahu tahu apa saja bahaya dari menahan buang air kecil? JOm semak artikel ini baca lagi.

1. Menyebabkan tersumbat ureter buah pinggang
Ini kerana urin yang mengandungi sisa tubuh tak langsung dikeluarkan. Doktor pakar penyakit dalam, Dr Hasyim Kasim SpPD-KGH dalam fajar.co.id menjelaskan ibarat saluran air yang tidak rutin dibersihkan, kotorannya akan membuat saluran tersumbat. Bukan hanya itu, kotoran yang tidak ke luar juga akan menimbulkan pereputan.

2. Jangkitan buah pinggang
Jika kencing ditahan berjam-jam dan jumlah kuman sangat banyak, maka kuman itu akan naik ke atas, ke arah buah pinggang. Hal ini tidak biasa, tetapi boleh terjadi. Akibatnya, boleh terjadi gangguan jangkitan pada buah pinggang.

3. Tempat Simpanan Air Kencing Rosak
Apabila kita tidak melakukan buang air kecil atau kencing, maka ada kemungkinan zat-zat tersebut akan merosakkan saluran kencing kita. Apalagi bila air kencing mengandungi kuman. Semakin lama air seni ini di kandung kencing, semakin banyak kuman yang ada.

Melihat akibat yang ditimbulkan kerana menahan kencing, ketika merasa kencing maka segeralah untuk melaksanakannya. Sehingga zat yang berbahaya tidak berkembang dalam tubuh kita. 
Dikuasakan oleh Blogger.